Επιλογή Σελίδας

Ο Covid-19 είναι ευκαιρία να στραφούμε στον ποιοτικό τουρισμό

«Οι κοινόχρηστοι χώροι των ξενοδοχείων θα πρέπει να διαμορφωθούν με τέτοιο τρόπο ώστε να προσφέρουν τη δυνατότητα κοινωνικής αποστασιοποίησης στους χρήστες τους».

Παναγιώτης Μερεκούλιας

CEO της VALUES, a member of EVA

To 2020 ισχύει το «όσο ο άνθρωπος σχεδιάζει, το σύμπαν γελάει» πιο πολύ από ποτέ. Το ξέσπασμα Covid-19 αποτελεί μια πραγματική πρόκληση για τις ευρωπαϊκές αγορές ακινήτων, μετά από συνεχή αύξηση των εμπορικών και μισθωτικών αξιών την τελευταία τριετία. Υπάρχει βέβαια και η άποψη πως η υποχώρηση προδιαγραφόταν, ως αποτέλεσμα της ανοδικής πορείας του τομέα των ακίνητων τα τελευταία χρόνια.

Τα μέτρα για τον περιορισμό του Covid-19 οδήγησαν σε πτώση του GDP της πλειοψηφίας των Ευρωπαϊκών Χωρών. Πιο συγκεκριμένα, η οικονομία της ευρωζώνης συρρικνώθηκε κατά 12,1% το δεύτερο τρίμηνο του 2020 σε σύγκριση με την προηγούμενη – πτώση ρεκόρ. Ο τουρισμός χτυπήθηκε περισσότερο από την πανδημία κοροναϊού. Στην Ισπανία σημειώθηκε πτώση κατά 75% στους αριθμούς επισκεπτών τον Ιούλιο έναντι του περασμένου έτους. Αντίστοιχα στην Ιταλία τον ίδιο μήνα σημειώθηκε πτώση των εγχώριων και ξένων αφίξεων κατά 10 εκατομμύρια. Και στην Ελλάδα σημειώθηκαν σημαντικές μειώσεις, όπου παρά τις αρχικές αισιόδοξες προβλέψεις αποδείχθηκε πως ο κλάδος του τουρισμού δεν μπόρεσε να λειτουργήσει φέτος.

Στην χώρα μας υπάρχουν περιοχές που η οικονομία τους βασίζεται πλήρως στον τουρισμό. Οι τουρίστες για την ακρίβεια στην Ελλάδα είναι περισσότεροι από τους μόνιμους κατοίκους, φτάνοντας τα 34 εκατομμύρια το 2019. Οι ετήσιες επενδύσεις στον τουρισμό πλησιάζουν τα 5 δις ευρώ, ενώ ο τομέας του τουρισμού συνεισφέρει άμεσα το 11,7% του ΑΕΠ. Στην Αττική η πληρότητα των ξενοδοχείων τον Ιούλιο, για παράδειγμα, ήταν σε ποσοστό 36% περίπου, ενώ το μέσο ADR διαμορφώθηκε στα €30, σημαντικά μειωμένο σε σχέση με αυτό του περυσινού Ιουλίου που ήταν €108. Στην παρούσα φάση, ο τουριστικός τομέας παρουσιάζει τάσεις υπερπροσφοράς εκτός από την Κρήτη, το Νότιο Αιγαίο και τα Νησιά Ιονίου ανεξαρτήτως Covid 19.

Η κρίση αυτή μπορεί να μας οδηγήσει στην αναθεώρηση του στρατηγικού σχεδιασμού της «βαριάς βιομηχανίας» μας και την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών μας. Οι τουριστικές μονάδες θα εξαναγκαστούν να αναθεωρήσουν το λειτουργικό τους μοντέλο, την πολιτική των κρατήσεων που είχαν έως τώρα αλλά κυρίως θα αναγκαστούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες της αγοράς σε υγειονομική προστασία, ποιότητα και ασφάλεια. Νέες τεχνολογίες θα ενσωματωθούν, ενώ τα νέα κτίρια πιθανόν να πρέπει να κατασκευαστούν με διαφορετικές προδιαγραφές. Οι κοινόχρηστοι χώροι των ξενοδοχείων θα πρέπει να διαμορφωθούν με τέτοιο τρόπο ώστε να προσφέρουν τη δυνατότητα κοινωνικής αποστασιοποίησης στους χρήστες τους, ενώ γενικά θα επανεξεταστεί ο τρόπος κατασκευής των τουριστικών καταλυμάτων, ώστε στο μέλλον να είναι ασφαλέστερα σε περιπτώσεις πανδημίας. Υπηρεσίες τουρισμού «εξ’ αποστάσεως», δεν μπορούν να παρασχεθούν, αλλά δεν είναι απίθανο να δημιουργηθούν και city hotels χωρίς φυσική παρουσία εργαζομένων, με απομονωμένα δωμάτια και εφαρμογή που θα επιτρέπει να γίνονται όλες οι λειτουργίες του δωματίου από το κινητό του χρήστη.

Οι εξοχικές κατοικίες, από την άλλη δε φαίνεται να έχουν αντίστοιχη μείωση αξιών. Η αγορά εξοχικής κατοικίας αποτελεί τα τελευταία χρόνια επενδυτική κίνηση με πολύ καλές αποδόσεις. Μετά το ξέσπασμα της πανδημίας πολλοί ήταν αυτοί που προτίμησαν τη μίσθωση εξοχικής κατοικίας προκειμένου να μπορούν να κάνουν διακοπές με ασφάλεια χωρίς να υπάρχει το ρίσκο του συνωστισμού σε μια μεγάλη ξενοδοχειακή μονάδα. Επιπλέον, αρκετοί ήταν Ευρωπαίοι που βρήκαν την ευκαιρία, με τις νέες συνθήκες εργασίας από απόσταση, να επιδιώξουν την αγορά ενός πολυτελούς ακινήτου για το υπόλοιπο της ζωής τους στην χώρα μας. Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι στα περισσότερα projects στα νησιά και την περιφέρεια η δημιουργία ξενοδοχειακών μονάδων πλαισιώνεται από ανάπτυξη παραθεριστικών κατοικιών.

Σαφώς υπάρχουν επενδυτικές ευκαιρίες εν μέσω Covid και μάλιστα ίσως θα μπορούσαμε να αντιμετωπίσουμε την παρούσα κρίση σαν εφαλτήριο για την αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος. Ίσως, θα πρέπει να επανεξετάσουμε το είδος του τουρισμού που θέλει η χώρα μας και ότι πιθανόν ο «μαζικός» τουρισμός, στον οποίο στοχεύαμε ως τώρα, να μην μας βοηθάει. Στόχος λοιπόν, δεν πρέπει να είναι ο αριθμός των τουριστών που φθάνουν στην χώρα, αλλά τα χρήματα που αφήνουν στην χώρα.