Επιλογή Σελίδας

Το 2021 χρονιά – κριτήριο για τον κλάδο της φιλοξενίας

«Ο κόσμος αλλάζει συνολικά και μαζί με αυτόν και ο κλάδος του Τουρισμού καλείται μέσα σε αυτό το δύσκολο περιβάλλον να “επανεφεύρει” τον εαυτό του».

Κώστας Παναγάκης

Ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος
Travelworks Public Relations

Καθώς πλησιάζει προς το τέλος της μια από τις πιο ιδιαίτερες χρονιές για τον κλάδο της φιλοξενίας, το βλέμμα όλων αρχίζει σιγά σιγά να στρέφεται στον προγραμματισμό για το 2021. Σε αυτό το στάδιο θα ήταν αδόκιμο να μπει κανείς σε διαδικασία προβλέψεων για την πορεία της επόμενης χρονιάς, ειδικά μέσα στο πλαίσιο αβεβαιότητας που δημιουργείται από τη διαρκή μεταβολή των επιδημιολογικών δεδομένων στις βασικές feeder αγορές του ελληνικού τουρισμού. Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, υπάρχει μια σειρά δεδομένων που μπορεί να οδηγήσει σε κάποιες “ασφαλείς” σκέψεις για το τι έχουν να αντιμετωπίσουν οι Έλληνες ξενοδόχοι μέσα στο επόμενο έτος.

1. Περιορισμένο cash flow στο 1o τρίμηνο του 2021: η ανασφάλεια των ταξιδιωτών αναμένεται να έχει ουσιαστική επίδραση και στον τρόπο που θα προγραμματίζουν τα ταξίδια τους εφεξής, με τις last minute κρατήσεις να αντιπροσωπεύουν τη νέα πραγματικότητα. Αυτό αναπόφευκτα θα ασκήσει ασφυκτική πίεση στις εισροές προκρατήσεων που παραδοσιακά ξεκινούσαν από τον Δεκέμβριο.

2. Συγκρατημένο maintenance capex μέσα στο επόμενο 6μηνο: οι περιορισμοί στο cash flow αναμένεται να θέσουν και το πλαίσιο για τις αντίστοιχες επενδυτικές δαπάνες των ξενοδοχείων. Με βάση το συντηρητικό σενάριο, τα περισσότερα σχέδια επεκτάσεων ή αναβαθμίσεων αναβάλλονται για το 2022 και στην πλειονότητα των περιπτώσεων οι σχετικές δαπάνες θα επικεντρωθούν σε βασικές εργασίες συντήρησης.

3. Οι πελάτες του 2020: σημαντικό ποιοτικό στοιχείο για τον τζίρο του 2021 αποτελούν οι διαμονές που αφορούν προπληρωμένες κρατήσεις που δεν πραγματοποιήθηκαν και δεν έγιναν refund μέσα στο 2020. Οι σχετικές πωλήσεις προφανώς δεν θα συνοδεύονται από ταμειακές ροές, ενώ η αντίστοιχη ρευστότητα χρησιμοποιήθηκε ήδη για να στηρίξει τα ξενοδοχεία μέσα στη δύσκολη φετινή σεζόν.

4. Τα cancellation policies του 2021: μια από τις πρώτες πραγματικότητες που βίωσε ο κλάδος στη νέα του εποχή είναι η ιδιαίτερα μεγάλη ελευθερία που απολαμβάνει ο ταξιδιώτης σε ό,τι αφορά την ακύρωση οποιασδήποτε κράτησης. Τα penalties καταργήθηκαν, οι διαθεσιμότητες θεωρούνται πλέον βέβαιες και ανά πάσα ώρα και στιγμή ένα προγραμματισμένο ταξίδι μπορεί να ακυρωθεί ή να διαφοροποιηθεί. Η συγκεκριμένη εξέλιξη, ωστόσο, έχει ήδη αρχίσει και γίνεται τροχοπέδη για τον προγραμματισμό των ξενοδοχείων: κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος ότι η κράτηση που βλέπει στο σύστημα θα εξελιχθεί σε διαμονή και σε αυτό το πλαίσιο κανείς δεν μπορεί να σχεδιάσει με αξιοπιστία το λειτουργικό πλάνο ακόμη και σε ορίζοντα εβδομάδων.

Αν το 2020 υπήρξε χρονιά-ορόσημο για τον κλάδο της φιλοξενίας, το 2021 αναμένεται να αποτελέσει χρονιά-κριτήριο για τη βιωσιμότητα σημαντικού ποσοστού επιχειρήσεων. Ο κόσμος αλλάζει συνολικά και μαζί με αυτόν και ο κλάδος του Τουρισμού καλείται μέσα σε αυτό το δύσκολο περιβάλλον να “επανεφεύρει” τον εαυτό του.