Επιλογή Σελίδας

Πώς η πανδημία αλλάζει τα τουριστικά ακίνητα

«Η Ελλάδα έχει την δυνατότητα να βελτιώσει την συγκριτική της θέση και να ανακάμψει κάπως πιο γρήγορα από άλλες αγορές».

Ιωάννης Παρασκευόπουλος

Γενικός Διευθυντής της ΔΑΝΟΣ / BNP Paribas

Στο τέλος του 2019 οικονομολόγοι ανά τον κόσμο ήταν βέβαιοι, πως το 2020 θα είναι μια χρονιά συνέχειας των βελτιωμένων επιδόσεων του 2019. Η εμφάνιση του COVID-19 αιφνιδίασε με την έντασή του, δημιουργώντας ένα σοκ, την ώρα, που οι οικονομίες έδειχνα ισχυρά σημάδια ανάκαμψης μετά την οικονομική κρίση.

Τον ισχυρότερο αντίκτυπο βίωσε η Τουριστική Βιομηχανία ,έχοντας απολέσει 460 δις € το α’ εξάμηνο του έτους (Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού). Αιτία ήταν η μείωση των διεθνών τουριστών κατά 65%, λόγω του κλεισίματος των συνόρων και των διαφόρων άλλων περιορισμών στα ταξίδια. Με βάση τα στοιχεία του Αυγούστου, εκτιμάται ότι η μείωση της ζήτησης θα πλησιάσει το 70% για το σύνολο του έτους, δεδομένου ότι περιοχές , όπως η Ευρώπη, παρουσιάζουν και πάλι αύξηση των κρουσμάτων του COVID-19 με αποτέλεσμα να επιβάλλονται ξανά περιορισμοί για τους ταξιδιώτες.

Διεθνείς Οργανισμοί εκτιμούν, πως οι αφίξεις τουριστών στα επίπεδα του 2019 δεν θα είναι εφικτές πριν το 2022 (αισιόδοξο σενάριο).

Αντίστοιχη ήταν και επίδραση του COVID-19 και στο Ελληνικό Τουριστικό Προϊόν, λαμβάνοντας υπόψη και τις ιδιαιτερότητες του, καθώς:

  • Η εποχικότητα της ζήτησης παραμένει έντονη
  • Μορφές τουρισμού όπως ο συνεδριακός ή ο αγροτουρισμός δεν έχουν ακόμη σημαντικά μερίδια αγοράς, εντείνοντας το πρόβλημα της εποχικότητας.
  • Το κυριότερο μέσο ταξιδιού παραμένει το αεροπλάνο (πάνω από 80% των τουριστών φτάνει στην Ελλάδα αεροπορικώς)
  • Χαμηλή συγκέντρωση της παραγωγής (οι μεγάλοι ξενοδοχειακοί όμιλοι στην Ελλάδα καλύπτουν μικρό ποσοστό του συνολικού αριθμού κλινών της χώρας).
  • Υψηλή εξάρτηση του προϊόντος από λίγους μεγάλους Tour Operators, οι οποίοι εκμεταλλευόμενοι τη μεγάλη διαπραγματευτική τους δύναμη, πιέζουν για μειώσεις τιμών, δυσκολεύοντας έτσι την επικερδή λειτουργία των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων.

Η διάρκεια και το βάθος της τουριστικής κάμψης στην Ελλάδα το 2020 εξαρτάται από μια σειρά παραγόντων, που στην παρούσα φάση είναι δύσκολο να εκτιμηθούν, όπως:

  • Ιατρική αντιμετώπιση της πανδημίας, ώστε οι πολίτες να αισθανθούν ξανά ασφαλείς να ταξιδέψουν.
  • Διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών στις χώρες- αγορές μας
  • Άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών
  • Τυχόν χρεωκοπίες στην αλυσίδα παραγωγής της ταξιδιωτικής εμπειρίας

Με βάση την μέχρι στιγμής εξέλιξη της πανδημίας στην Ελλάδα, ιδιαίτερα σε σχέση με κύριους ανταγωνιστές μας όπως η Ισπανία, η Ιταλία και η Πορτογαλία, η Ελλάδα έχει την δυνατότητα να βελτιώσει την συγκριτική της θέση και να ανακάμψει κάπως πιο γρήγορα από άλλες αγορές. Επίσης η μεγάλη διασπορά της πελατειακής της βάσης της δίνει την δυνατότητα να εκμεταλλευτεί διαφορετικές αγορές, καθώς θα επανακάμπτουν.