Επιλογή Σελίδας

Οι προκλήσεις για τον τουρισμό εν μέσω πανδημίας

«Με το μερίδιο από τα 32 δισ. ευρώ το οποίο αναλογεί στον τουριστικό κλάδο, το Υπουργείο προβλέπει σοβαρές επενδύσεις σε κομβικής σημασίας έργα υποδομής.»

Χάρης Θεοχάρης

Υπουργός Τουρισμού

Θα ισοδυναμούσε με υποτίμηση των πραγματικών δυνατοτήτων της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας το να τεθεί σαν στρατηγικός στόχος απλώς η αναπλήρωση των ζημιών τις οποίες η πανδημία προξένησε στον κλάδο. Το μεγάλο στοίχημα για τον Ελληνικό Τουρισμό, είναι πολύ ευρύτερο, πολύ πιο φιλόδοξο και πολύ πιο μακρόπνοο από την ανάκτηση του χαμένου εδάφους. Ο αληθινός και ουσιώδης στρατηγικός στόχος παραμένει η πλήρης αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων του Ελληνικού Τουρισμού, η ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, έτσι ώστε η Ελλάδα να προσελκύει καλύτερους τουρίστες. Δηλαδή ανθρώπους από όλο τον πλανήτη οι οποίοι θα απαιτούν περισσότερα -αλλά και θα ξοδεύουν περισσότερα.

Ο εκσυγχρονισμός και η διαφοροποίηση των τουριστικών υπηρεσιών δεν αποτελούν ούτε ευσεβή πόθο, ούτε κενό περιεχομένου σύνθημα. Η ανάπτυξη της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας με προδιαγραφές αειφορίας και «πράσινης» οικονομίας, η προσβασιμότητα για όλες τις κατηγορίες εμποδιζόμενων ατόμων, η ανάδειξη και αξιοποίηση των φυσικών ατού της χώρας μας πχ με την ενίσχυση ειδικών μορφών τουρισμού όπως ο καταδυτικός, ο ορεινός, ο γαστρονομικός-οινικός, ο ιατρικός κ.α., είναι μερικές μόνο από τις ενέργειες πρώτης προτεραιότητας, στο πλαίσιο μιας εντελώς νέας «συνταγής» επιτυχίας. Επιπλέον, η ψηφιοποίηση και απλοποίηση των διαδικασιών σε όλα τα επίπεδα παροχής τουριστικών υπηρεσιών, η έμφαση στη χρήση των νέων τεχνολογικών μέσων, των social media κ.λπ για την πιο άμεση, μοντέρνα και αποτελεσματική διαφήμιση της Ελλάδας ως 12μηνου και όχι μόνο θερινού προορισμού, είναι δράσεις οι οποίες κατατείνουν στον ίδιο στόχο: Την ανάπτυξη που οφείλει αλλά και δικαιούται να επιτύχει η χώρα για την ενίσχυση της εθνικής οικονομίας και την ευημερία του ελληνικού λαού.

Ουδείς θα αμφισβητούσε ότι η πανδημία εξαιτίας του Covid-19 έπληξε βάναυσα τον τουριστικό κλάδο. Και όχι μόνο στη χώρα μας, αλλά παγκοσμίως. Μάλιστα, παρά τα προβλήματα, παρά την αναζωπύρωση της νόσου, η Ελλάδα τα κατάφερε πολύ καλύτερα από πολλά άλλα κράτη -και ιδιαίτερα σε σύγκριση με τον ανταγωνισμό στην τουριστική αγορά της Μεσογείου. Δεδομένο θα πρέπει να θεωρείται επίσης ότι η θεραπεία των τραυμάτων που αφήνει πίσω του ο Covid-19 είναι υποχρεωτική και επείγουσα. Αλλά αυτό είναι απλώς το πρώτο στάδιο, δεν μπορεί να μονοπωλήσει την κρατική μέριμνα για τον τουριστικό τομέα ή το ιδιωτικό επιχειρηματικό ενδιαφέρον για νέες, τολμηρές επενδύσεις. Συχνά επαναλαμβάνω με κάθε ευκαιρία την πεποίθησή ότι «μια κρίση, ακόμη και εάν είναι τόσο σοβαρή και επώδυνη όπως η υγειονομική εξαιτίας του κορωνοϊού, δεν παύει να αποτελεί ευκαιρία». Ο Covid-19, εκτός από τις ζημιές, δημιουργεί την ανάγκη αναθεώρησης των προτεραιοτήτων για τον τουρισμό, αλλά και μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για επανεκκίνηση. Εάν διαβάσει κάποιος, έστω και πρόχειρα, τις προτάσεις του Υπουργείου Τουρισμού για την αξιοποίηση των κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης, αυτό το έκτακτο χρηματοδοτικό εργαλείο της ΕΕ, διακρίνει αμέσως τους αναπτυξιακούς άξονες. Με το μερίδιο από τα 32 δισ. ευρώ το οποίο αναλογεί στον τουριστικό κλάδο, το Υπουργείο προβλέπει σοβαρές επενδύσεις σε κομβικής σημασίας έργα υποδομής. Ενδεικτικά αναφέρονται έργα όπως η ίδρυση, αναβάθμιση και ο ποιοτικός εκσυγχρονισμός τουριστικών καταλυμάτων σε όλη την Ελλάδα. Η αναβάθμιση στις υποδομές σε τουλάχιστον 135 τουριστικούς λιμένες, ο εκσυγχρονισμός του στόλου των τουριστικών πλοίων. Η διασύνδεση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος με την αγροτική παραγωγή και τη γαστρονομία είναι ένα σημείο το οποίο μελετάται και προωθείται μεθοδικά, εδώ και καιρό, από το Υπουργείο Τουρισμού. Ο κόσμος των ελληνικών γεύσεων, με την ασύγκριτη ποιότητα και ποικιλία των φυσικών προϊόντων αλλά και τα πιάτα που μπορούν να παρουσιαστούν στους φιλοξενούμενους, θεωρείται μείζων -και έως τώρα ανεκμετάλλευτος- πλουτοπαραγωγικός πόρος.

Γενικά, η ολοκληρωμένη, υγιής και στέρεη ανάπτυξη προδιαγράφεται σαν μονόδρομος για τον ελληνικό τουρισμό. Καθ’ οδόν προς την επίτευξη αυτού του στόχου και με τη χρήσιμη ενίσχυση από το Ταμείο Ανάκαμψης, στην μετά-Covid εποχή η εθνική τουριστική βιομηχανία θα έχει να παρουσιάσει ένα διευρυμένο, σύγχρονο και ανταγωνιστικό «πακέτο», με πλήθος επιλογών για τον ξένο επισκέπτη που αναζητά πρωτότυπες και εξειδικευμένες μορφές τουριστικής αναψυχής. Μαζί με μια εις βάθος μεταρρύθμιση στην επαγγελματική εκπαίδευση των ανθρώπων που θα στελεχώσουν τις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς του κλάδου, ο Ελληνικός Τουρισμός εξοπλίζεται και ετοιμάζεται για την επόμενη μέρα. Και, πέρα από την τρέχουσα υγειονομική περιπέτεια, το ταξίδι αυτό θα είναι συναρπαστικό.