Επιλογή Σελίδας

Mπορεί η πανδημία να γίνει ευκαιρία για τον ελληνικό τουρισμό;

«Δημοφιλείς ή ακόμη και λιγότερο «ώριμοι» τουριστικοί προορισμοί εξακολουθούν να προσελκύουν εγχώρια και ξένα κεφάλαια».

Στεφανία Σούκη

Δημοσιογράφος
Πρώτο Θέμα

Tην ευκαιρία μέσα στην κρίση, ώστε να περάσει από την ποσότητα στην ποιότητα αναζητεί ο ελληνικός τουρισμός σε μία πρωτόγνωρη χρονιά για τον κλάδο που φαίνεται ότι θα κλείσει με εισπράξεις μόλις στα πέριξ 3,5 δισ. ευρώ από τα 18,2 δισ. ευρώ του 2019 και αφίξεις στο 25% περίπου των περυσινών.

Γεγονός πάντως είναι ότι η πανδημία ανέδειξε ακόμη περισσότερο αυτό που υποστηρίζουν πιο έντονα ειδικά την τελευταία δεκαετία, της δημοσιονομικής κρίσης στη χώρα μας, οι τουριστικοί φορείς: Ότι δηλαδή η Ελλάδα θα πρέπει να ξεφύγει από το …μέτρημα των εκατομμυρίων των τουριστών -34 αισίως για την περυσινή χρονιά- και να μετράει περισσότερο τη δαπάνη των επισκεπτών στη χώρα μας, ‘’επενδύοντας’’ στους πιο ακριβούς τουρίστες. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι για τη σεζόν Covid 19, μεγαλύτερο πρόβλημα είχαν οι μεγαλύτεροι προορισμοί οι οποίοι δουλεύουν περισσότερο με μαζικό τουρισμό, με tour operators (Κρήτη, Κως, Χαλκιδική, Κέρκυρα, Ρόδος κ.τ.λ.), έχοντας μπροστά έναν πολύ δύσκολο χειμώνα, την ίδια στιγμή που πολλά από τα resorts πολυτελείας στη χώρα είχαν- τηρουμένων πάντα των αναλογιών για τη φετινή χρονιά- ικανοποιητικές πληρότητες, υψηλότερες του αναμενομένου.

Οι κρίσιμες παράμετροι

Με το δεδομένο ότι η έξαρση των κρουσμάτων ήρθε νωρίτερα, ήδη μέσα στο καλοκαίρι, έναντι των αρχικών εκτιμήσεων που έκαναν λόγο για την περίοδο από τον Οκτώβριο και μετά, οι επόμενοι μήνες έως και την έναρξη της επόμενης θερινής σεζόν τον Απρίλιο του 2021, θα είναι παραπάνω από δύσκολοι.

Ως ένα ενθαρρυντικό στοιχείο, μέσα στο γενικότερο, ζοφερό περιβάλλον, εκλαμβάνεται η εκτίμηση από τους επιτελείς του ελληνικού τουρισμού και τον ίδιο τον πρόεδρο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων κ. Γιάννη Ρέτσο ότι ο κλάδος αποδείχθηκε ανθεκτικός και κατά τη διάρκεια της δημοσιονομικής κρίσης όχι μόνο δεν κατέρρευσε, αλλά αναπτύχθηκε με συνεχιζόμενες επενδύσεις δισεκατομμυρίων, οι οποίες, μόνο για ανακαινίσεις- αναβαθμίσεις την περίοδο 2017- 2019 έφθασαν τα 2,9 δισ. ευρώ την περίοδο 2017-2019, εκτός φυσικά των νέων 5άστερων επενδύσεων. «Μία κακή χρονιά, όπως αυτή του 2020 δεν είναι ικανή και δεν είναι αρκετή για να διαλύσει τον ελληνικό τουρισμό», εκτιμούν οι επιτελείς του ΣΕΤΕ, προσθέτοντας ότι αυτό που θεωρείται ως μειονέκτημα της ελληνικής οικονομίας, δηλαδή το μικρό μέγεθος της επιχείρησης, στην παρούσα συγκυρία, και ειδικά για τον τουρισμό μπορεί να είναι το πλεονέκτημα που θα κρατήσει τις επιχειρήσεις  ζωντανές και θα τους δώσει μία ευκαιρία αν το 2021 αρχίσει η ανάκαμψη, να μπορέσουν να ξεπεράσουν αυτή τη δύσκολη συγκυρία.

Με τα δεδομένα όπως έχουν σήμερα, οι τουριστικοί φορείς βλέπουν πέντε βασικές παραμέτρους στην Ελλάδα και το εξωτερικό, που θα καθορίσουν την επόμενη χρονιά για τον κλάδο: Καταρχάς η στήριξη από πλευράς της κυβέρνησης σε εργασιακά και απασχόληση, η ενίσχυση ρευστότητας ώστε να υπάρξει η «γέφυρα» μέχρι τη σεζόν του 2021, τα προγράμματα και οι προσθήκες δρομολογίων των αεροπορικών εταιρειών (όπου η ανάκαμψη αποδεικνύεται τώρα δυσκολότερη του αναμενομένου), η στάση επίσης των μεγάλων tour operators όσον αφορά τους προορισμούς που θα επιλέξουν να προωθήσουν κι επιπλέον ο ανταγωνισμός και η «μάχη» των προορισμών της Μεσογείου για την εξασφάλιση μεγαλύτερων μεριδίων από την ‘’πίτα’’ όπως θα έχει διαμορφωθεί την μετά Covid 19 περίοδο.

Επενδυτικά κι αναζητώντας τις θετικές πτυχές εν μέσω της …καταιγίδας, εν μέσω πανδημίας, δημοφιλείς ή ακόμη και λιγότερο «ώριμοι» τουριστικοί προορισμοί εξακολουθούν να προσελκύουν εγχώρια και ξένα κεφάλαια, αλλά και μεγάλα ξενοδοχειακά brands του εξωτερικού, όπως φαίνεται και από τις εγκρίσεις σε νέα επενδυτικά σχέδια που έχει δώσει τους τελευταίους μήνες η Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων: Fairmont, Raffles, Οne & Only είναι μερικά μόνο από τα πολυτελή, μεγάλα brands που έχουν ήδη δρομολογήσει τις επόμενες κινήσεις τους στην Ελλάδα. Επιπλέον, πέραν των πολυσυζητημένων- τα τελευταία χρόνια- επενδύσεων που άρχισαν να υλοποιούνται μέσα στο καλοκαίρι (Kilada Hills στην Πελοπόννησο, Kassiopi Project στην Κέρκυρα κ.α.) μέσα στην πανδημία, προχωρούν και άλλα μικρότερα projects, από τα Κύθηρα μέχρι τη Χαλκιδική και από τη Μύκονο και τη Σαντορίνη μέχρι τον Σκορπιό του Ντιμίτρι Ριμπολόβλεφ.